Wil jij een verkoper die 24×7 werkt?

Ja toch?! Ik wel in elk geval. Eentje die, ook midden in de nacht, de klant begeleidt op weg naar een aankoop.

 

Vandaag gaan we het hebben over Landingpages! We bespreken

  • De componenten van een Landingpage
  • De boodschap van je Landingpage
  • De performance van je Ladingpage

 

En voordat we dat gaan doen, is het belangrijk om vast te stellen wat een landingpage precies is, en wat zijn doel is.

 

Een landingpage is een pagina op je site, waar je bezoek heen leidt met het doel dit bezoek te converteren.

 

Kan dat elke pagina zijn waarop bezoek landt? Nee, een blog artikel dat veel bezoek via Google trekt bijvoorbeeld, is geen LP, want er is geen conversie mogelijkheid. Zo’n artikel kan wel zorgen voor verkeer naar de LP met de juiste CTA, en maakt daarmee een belangrijk onderdeel uit van je content marketing funnel.

 

Waaruit bestaat een LP?

 

Zoals gezegd is het doel van een LP om bezoek te converteren. Om te zetten van de ene toestand naar de andere. Van onbekende bezoeker naar bekende bezoeker, van bekende bezoeker naar Sales Qualified Lead, van SQL naar klant. Met andere woorden, het belangrijkste onderdeel van een landingspagina is een formulier! Zonder formulier valt er niks te converteren.

 

Uiteraard staat er ook wervende tekst op de landingspagina die precies uitlegt waarom je bezoeker toch echt dat formulier in moet vullen. Afhankelijk van de situatie, het product of dienst en het aankoop-stadium zal de lengte en inhoud van de boodschap variëren, waarover zo meer.

 

Misschien nog wel belangrijker dan wat er op een LP staat, is wat er NIET op staat. Alles wat af kan leiden van het doel, converteren, moet verwijderd worden. Dus geen menu, geen andere links, geen ruis, geen rotzooi, geen afleiding. Alleen maar focus!

 

De boodschap van je landingspagina

Net als bij CTA’s en content is de context van je landingspagina leidend voor de boodschap.

 

Die context bestaat onder andere uit:

  • De informatiebehoefte van de bezoeker
  • De aankoopfase van de bezoeker
  • De buyer persona van de bezoeker

 

Maar ook waar de bezoeker op dat moment vandaan komt. Is hij op je pagina gekomen via een AdWords advertentie bijvoorbeeld. In dat geval zou je hem dus een boodschap kunnen bieden die aansluit bij de AdWords campagne of advertentie die hem naar de site geleid heeft. Hier zijn hele waardevolle dynamische content tools voor, zoals bijvoorbeeld RightMessage.

 

Het heeft niet veel zin om mensen een download aan te bieden over de verschillen tussen jouw oplossing en anderen in de markt, als je bezoeker nog niet weet wat precies zijn probleem is. Of dat je alleen een landingpage hebt waarop mensen een afspraak met een sales-agent in kunnen plannen. Dan sla je ook een paar stappen over.

 

Je moet voor elke fase, en liefst ook voor elke buyer persona een passend aanbod doen op je landingpage. En de ene keer is dat een e-book of whitepaper, de andere keer een kostencalculator, en weer een volgende keer een demo video over het gebruik van je  product. Je aanbod moet overeenkomen met de context van je bezoeker.

 

Performance van je LP

Oftewel: Hoe goed is mijn verkoper? Of je LP goed is of niet wordt maar door 1 factor bepaald, de conversieratio. Wat is dan goed en wat niet?

 

Dat is altijd een lastige vraag, omdat ook dit weer afhangt van de context. Als je jouw meest trouwe klanten via een mail uitnodigt zich op een LP gratis aan te melden voor een geweldig evenement, dan zal je conversie waarschijnlijk heel hoog zijn. En als je alleen een LP hebt voor het maken van een afspraak met sales, en verder geen informatie over het hoe en waarom van je product of dienst biedt, dan is je conversie waarschijnlijk erg laag.

 

Een aardige benchmark is deze van Unbounce. Zij onderzochten ruim 74 miljoen bezoeken aan landingspagina’s uit 10 verschillende bedrijfstakken, en kwamen op het onderstaande resultaat per bedrijfstak:

landingpage empower marketing

Gemiddeld rond de 4%. Dat is eigenlijk best laag. Wij mikken zelf altijd flink hoger 😉 Een ding is zeker, als je onder de bovenstaande percentages scoort, dan is er iets goed mis!

 

Samenvattend

Een landingspagina converteert zo goed mogelijk bezoekers door het doen van een passend aanbod in een omgeving met zo min mogelijk afleiding.

Elke goede landingpage is een verkoper die 24×7 voor jou aan de slag is met het verkopen van jouw product of dienst.

 

Tot slot

 

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande, laat het ons dan weten. We zijn altijd blij met de feedback die we ontvangen. Dat helpt ons weer deze posts nog beter te maken!

 

De volgende keer gaan we het hebben over Social Sharing, so stay tuned!

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments