Schrijf knallende CTAs

Vandaag gaan we het hebben over Call to Actions, kortweg CTA’s (in het Nederlands ook wel activatie). We bespreken:

  • Het belang van CTA’s
  • CTA’s en hun context
  • Het gebruik van Power Words

 

Zonder CTA staat alles stil

Deze uit de transportsector geleende open deur geeft in het geval van de CTA precies weer wat het belang ervan is; je moet je bezoekers aanzetten tot actie, anders blijven ze waar ze zijn.

 

Een CTA is zoveel meer dan alleen een knop. Een text-link kan net zo’n krachtige CTA zijn. Het is de kunst om de juiste combinatie van tekst en grafische elementen te vinden die jouw bezoeker tot actie aanzet.

 

En het goede nieuws is: je bezoeker is op je pagina met een reden. Zij heeft interesse in je product of dienst, anders zou ze daar niet zijn. Dat betekent dus ook dat ze graag in actie WIL komen, ze wil meer informatie, iets lezen, iets downloaden, iets bekijken, iets kopen. Het enige dat jij hoeft te doen is haar dat laatste zetje te geven. En daarbij zijn 3 dingen belangrijk:

 

Context, context en context

 

  1. De context van de bezoeker. Waar is ze in haar buyers journey. Is ze aan het oriënteren? Aan het vergelijken? Aan het beslissen? In elke fase doe je een ander aanbod, met een andere CTA.
  2. De context van de pagina. Hoe verhoudt de CTA zich in de context van de pagina. Valt hij voldoende op? Is het voldoende duidelijk wat er gaat gebeuren als je er op klikt? Staan er andere CTA’s op de pagina?
  3. De context van de CTA t.o.v. andere CTA’s op de site. Hoe presteren de verschillende CTA’s en waar zouden de verschillen door veroorzaakt kunnen worden.

 

Over de context van de bezoeker schreef ik een paar jaar geleden een stukje voor een marketing blog, met een aantal praktische voorbeelden.

 

Er zijn vele leuke opsommingen van CTA voorbeelden. HubSpot heeft hier bijvoorbeeld een mooie verzameling waaruit je zeker inspiratie kan putten voor je eigen CTA. Let bij deze verzameling vooral op de context zoals in punt 2 bedoeld.

 

Natuurlijk moet je constant blijven meten of je CTA’s nog voldoende doen wat ze moeten, namelijk mensen aanzetten tot actie. Je kunt jezelf vergelijken met bedrijven uit soortgelijke branches, en het is vaak lastig om daarvoor aan goede data te komen. Dit artikel geeft een mooi inzicht geven in de conversie ratio’s van verschillende soorten CTA’s. Daarbij moet je altijd in gedachten houden dat de CTA slechts 1 stap is in het totale conversieproces van bezoeker naar klant.

 

Vergelijk de CTA’s op je website vooral met elkaar. Dat is veel eerlijker. Als de een achterblijft bij de ander probeer dan een andere variant, een andere plek, andere kleurstelling, een andere tekst.

 

Een goede top tip die we je kunnen meegeven bij het maken van een CTA is:

 

Gebruik Power Words!

Power words zijn woorden die helpen om mensen aan te zetten tot actie. Zie hier een mooie opsomming van de krachtigste woorden in de Engelse taal. En om het wat dichter bij huis te houden, gebruik woorden als:

 

  • Gratis
  • Nu
  • Kracht
  • Veilig
  • Per direct
  • Gegarandeerd
  • Voor jou
  • Cadeau
  • Makkelijk

 

Bedenk je daarbij dat mensen interesse hebben in jouw product om 1 of beide van de volgende redenen.

 

  1. Ze voelen een “pijn”
  2. Ze voelen een behoefte

 

Meestal wordt er gefocust op het verlichten van de pijn op een snelle, veilige en makkelijke manier. Voor jouw product of dienst kan echter aandacht voor de behoefte misschien wel beter werken. Probeer varianten van beiden, en kies degene die het beste werkt.

Er zijn veel factoren die het succes van een CTA beïnvloeden. Blijf proberen tot je combinatie hebt gevonden die voor jou het beste werkt. En kom je er niet uit, dan weet je ons te vinden.

 

Tot slot

 

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande, laat het ons dan weten. We zijn altijd blij met de feedback die we ontvangen. Dat helpt ons weer deze posts nog beter te maken!

 

De volgende keer gaan we het hebben over Landingpages!

 

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments