Leads opvolgen terwijl jij aan het zwembad ligt: nurturing op de automatische piloot

Leads opvolgen terwijl jij aan het zwembad ligt: met 28 graden op de thermometer is het zeker aangenaam te noemen, toch lekker om dan even een weekje weg van kantoor te zijn. Na je zoveelste frisse duik in het zwembad strijk je neer op de handdoek in je ligstoel. Een ijskoude Corona erbij; vakantie is goed! Omdat werken op een doordeweekse dag bijna als een verplichting voelt pak je de iPad om de resultaten van vandaag door te nemen. Je voelt een licht briesje terwijl je de rapportage van vandaag opent in je mailbox: 20 aanmeldingen op je mailinglijst, 2 uitschrijvingen en 5 sales met een totale waarde van €2.500,-. Niet slecht voor een dagje aan het zwembad!

Het lijkt haast te mooi om waar te zijn: automatisch je leads opvolgen terwijl jij aan het zwembad ligt. Misschien is het ook wel een beetje overdreven en zit je gewoon in je tuin, of op je bank. Maar je leads worden wel opgevolgd. Automatisch, als je weet wat je moet doen. Punt. Laat me je vertellen hoe dit zit. Eerst een voorbeeld van hoe de meeste bedrijven e-mail marketing aanpakken:

Fred’s eerste stappen in email-marketing: een nieuwsbrief

Fred schrijft een nieuwsbrief

Fred schrijft een nieuwsbrief

Ontmoet Fred: Fred is ruim 15 jaar ondernemer en heeft een goedlopende zaak in Amstelveen. Fred heeft onlangs een frisse website laten maken en hij is blij met de nieuwe look. Desondanks heeft Fred het gevoel dat hij wat ‘moet’ met die website. Er moet meer gebeuren, er moet leven in de brouwerij! Hij heeft op Sprout wat gelezen over nieuwsbrieven en besluit dat hij daar maar eens wat mee moet doen.

Mailchimp email-marketing

Dus Fred maakt een Mailchimp account aan, schrijft zijn eerste nieuwsbrief en plaatst een formulier op zijn website zodat zijn bezoekers zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief. Om zijn bezoekers niet te veel lastig te vallen en het zichzelf niet te moeilijk te maken besluit Fred zijn nieuwsbrief maandelijks uit te brengen. Maandelijks even een nieuwsbrief schrijven, dat moet toch lukken?

Geen tijd voor de nieuwsbrief

De eerste paar maanden gaan goed: er schrijven zich af en toe mensen in op de nieuwsbrief en Fred schrijft elke maand
een nieuwsbrief over de ontwikkelingen bij zijn bedrijf. Maar in het najaar beginnen de eerste scheuren te komen in zijn nieuwe gewoonte. Rond deze tijd is het altijd erg druk op de zaak en Fred komt er maar niet aan toe om de nieuwsbrieven te schrijven.

Pas in januari gaat Fred er weer voor zitten: hij begint aan het schrijven van een nieuwsbrief. Maar waar moet hij nou over schrijven? Het was vooral heel druk de afgelopen tijd en er is eigenlijk weinig ‘nieuws’ te vertellen. Fred besluit er een andere keer voor te gaan zitten. Ook de volgende keer dat Fred er aan gaat zitten kan hij maar moeilijk bedenken waar hij over moet schrijven: dat valt nog niet mee, zo’n nieuwsbrief uitbrengen!

Herken je de problemen van Fred?

  • Wanneer het druk is komt Fred niet toe aan het schrijven en wordt er geen nieuwsbrief verstuurd
  • Doordat de inschrijvers een lange tijd niks horen ‘vergeten’ ze wie Fred is en markeren ze zijn nieuwsbrief als spam
  • Hij heeft moeite om geschikte onderwerpen te vinden voor zijn nieuwsbrieven

Het antwoord: de autoresponder. Het automatische alternatief op een nieuwsbrief

AutoresponderLaten we de eerste twee problemen van Fred oplossen: we willen dat zijn nieuwsbrieven verstuurd worden, zelfs als hij het druk heeft (of aan het zwembad ligt). Hoe kan Fred zijn leads opvolgen op de automatische piloot? Dat doen we met een autoresponder: een vooraf ingeplande reeks emails die iedere inschrijver ontvangt, volgens een door Fred bepaalde cadans.

Deze functionaliteit zit eigenlijk in elk goed email-marketing-pakket en toch gebruiken maar weinig mensen deze functionaliteit. Waarom? ik weet het niet… misschien lijkt het makkelijker om af en toe een nieuwsbrief te schrijven en is het een te grote uitdaging om gelijk meerdere mails uit je duim te zuigen.

Ben je trouwens op zoek naar een goed email-marketing-pakket waar je makkelijk een autoresponder kunt instellen? Klik dan hier.

Twee voorbeelden van websites die automatisch leads opvolgen met een autoresponder

Om zelf het effect van zo’n autoresponder te ervaren (en een beetje af te kijken hoe je leuke content kan verzinnen) raad ik je aan om in te schrijven op deze leuke mailingslijsten:

Daily Growth Tips van Chris Out (Rockboost)

Daily Strength and Muscle Building tips van Mehdi (Stronglifts)

Van Chris leer je de basics van Growth Hacking en van Mehdi leer je hoe je in weinig tijd veel meer kracht kunt ontwikkelen in je lichaam. Ik vind het beide erg krachtige mailinglijsten! Check het vooral zelf :).

Let’s Wrap it Up

Okay, wat hebben we geleerd?

  • Een nieuwsbrief versturen kan heel effectief zijn, maar dan moet je wel steeds tijd hebben om je nieuwsbrief te verzinnen en te versturen.
  • Je kunt automatisch leads opvolgen met een autoresponder.
  • Elk goed email-marketing-pakket heeft autoresponder functionaliteit.
  • Om het effect van een goede autoresponder te ervaren schrijf je je in op een van de bovenstaande mailinglists.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of opmerkingen? Laat het me weten door een comment te plaatsen onderaan de pagina. Ik lees elke comment en probeer altijd te reageren.

Jelle de Rijke

Deel op social:

Leave a Reply 1 comment