Hoe komen bezoekers op mijn website? Weet het dankzij UTM-tags

Hoe komen bezoekers op mijn website? Antwoord op deze vraag krijgen is een belangrijk onderdeel van een succesvolle website. Je wilt kunnen zien welke acties werkelijk leiden tot meer verkeer en conversie op je site, welke campagnes effectief zijn. Komt die toename van het verkeer nou door je nieuwsbrief, Facebook-post of door je gastpublicatie?

Gelukkig kan je dit goed zien in Google Analytics (mits je de juiste UTM-tags hebt toegevoegd aan de links naar jouw website).

 

In deze post leg ik je precies uit:

  • Hoe je in Google Analytics kunt zien waar je verkeer vandaan komt
  • Wat een UTM-tag is en hoe je dit met een gratis tool aan je links kunt toevoegen
  • BONUS: Een gratis template om het overzicht over al je UTM-tags te bewaren

Hoe je in Google Analytics kunt zien waar je verkeer vandaan komt

In dit artikel ga ik er vanuit dat je Google Analytics al hebt ingericht, maar nog niet echt gebruik maakt van UTM-tags en de campagne functie in Google Analytics (GA).

Level 1: het kanaal waarmee jouw bezoekers binnenkomen

Standaard kan je in GA al goed zien via welk kanaal je bezoekers op je website komen. Zo weet je snel of je veel bezoekers krijgt vanuit organische zoekwoorden, betaald verkeer, email, social, referral, etc. GA heeft hiervoor een overzicht dat ‘kanalen’ heet. Hier worden verschillende bronnen gegroepeerd in kanalen. Dit overzicht krijg je door te kijken bij Acquisitie>Alle verkeer>Kanalen:

google analytics acquisitie alle verkeer kanalen

Level 2: de bron en medium van jouw bezoekers

Dit overzicht is echter wel een beetje algemeen. Er zijn immers meerdere zoekmachines, social media kanalen en andere websites die naar je kunnen verwijzen. Om vervolgens te zien wat de precieze bron en medium van je bezoeker is ga je naar het overzicht ‘bron/medium: Acquisitie>Alle verkeer>Bron/medium:

C:\Users\Jelle\Desktop\google analytics source medium

Level 3: weten via welke campagne en bron / medium je bezoekers binnenkomen

Om écht antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe komen bezoekers op mijn website?’ moet je kijken naar het campagnes overzicht in GA. Om dit overzicht te openen klik je eerst op Acquisitie->Campagnes:

Google Analytics campagnes

En klik vervolgens op Secundaire dimensie->bron/medium:

Google analytics bron medium

Wanneer je alles al goed hebt ingesteld krijg je nu zo’n overzicht en kan je mooi zien via welke campagne je bezoekers binnenkomen:

GA campagnes

Level 4: precies weten via welke advertentietekst of zoekwoorden je bezoekers binnenkomen

Als je een beetje van het A/B testen bent (dat zijn wij!) dan is het natuurlijk ook mooi als je in GA kan zien wélke specifieke advertentie de bezoekers heeft gezien en vervolgens met welke zoekwoorden hij hierop terecht is gekomen (dit laatste werkt natuurlijk alleen voor bezoekers die via een zoekopdracht binnen zijn gekomen). In het campagne-overzicht wijzigen we ‘Secondaire dimensie’ naar ‘Advertentie-content’ zodat we dit kunnen zien. Nu heb je een heel precies overzicht van via welke uiting je bezoekers op je website zijn gekomen:

 

GA advertentie content

 

Een leuke extra is om te zien via welke zoekwoorden deze bezoekers op de pagina zijn gekomen. Dit krijg je te zien door ‘Secundaire dimensie’ te wijzigen naar ‘Zoekopdracht’. Voor de bezoeken met zoekopdracht krijg je nu de zoekwoorden te zien. De bezoeken (not set) zijn óf niet via een zoekopdracht binnengekomen óf de zoekwoorden zijn afgeschermd. Een voorbeeld van dit overzicht:

 

Campagne zoekwoorden in GA

TROUBLE: bij mijn campagnes overzicht staat helemaal niks!

geen campagnes in GA

Lekker dan! Er staan helemaal geen campagnes in mijn analytics.

 

Het is natuurlijk super handig om al deze informatie te weten over je bezoekers MAAR daar moet je wel wat voor doen! Als je op campagne en advertentie-content niveau data wilt kunnen inzien moet je zelf deze data aan GA doorgeven.

De oplossing: gebruik maken van UTM-tags bij het delen van je content

Wanneer je een link deelt via bijvoorbeeld een email is het belangrijk om informatie als bron/medium, campagne en advertentie-content, mee te geven in de link. Dankzij UTM-tags is dit gelukkig niet moeilijk en al helemaal niet als je gebruik maakt van deze handige gratis tool van Google.

Een voorbeeld:

Empower Marketing wil de pagina ‘Online omzet boost’ aanjagen middels een nieuwsbrief. We vullen de tool van Google in op deze manier (de tool is Engels, dus je moet even bron naar source vertalen):

UTM generator tool google

 

De tool maakt met deze informatie deze link:

https://empowermarketing.amsterdam/online-omzet-boost/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=actiemailing&utm_content=Meer%20omzet%20uit%20je%20website

Zoals je kunt zien heeft de tool alle stukjes informatie (de UTM-tags!) in de link verwerkt. Wanneer je deze link gebruikt in je email komt de informatie op de juiste manier in GA. Het nadeel is natuurlijk dat deze link echt foeilelijk is.

Als je een button maakt in je email maakt dit niet zoveel uit, maar als je gewoon de link met iemand wilt delen is zo’n lange url toch wel jammer. Gelukkig biedt de tool ook een url shortener. Een druk op de knop maakt van de lelijke link een kortere link:

https://goo.gl/CiUGQX

 

Wanneer je consistent je urls verrijkt met UTM-tags krijg je een veel duidelijker beeld in GA waar je websitebezoekers nou precies vandaan komen.

 


Roundup: Hoe komen bezoekers op mijn website?

Zo weet je hoe je bezoekers op je website komen:

  • Level 1: het kanaal (Acquisitie>Alle verkeer>Kanalen)
  • Level 2: bron/medium (Acquisitie>Alle verkeer>Bron/medium)
  • Level 3: campagne + bron/medium (Acquisitie->Campagnes + Secundaire dimensie->bron/medium)
  • Level 4: advertentietekst en zoekwoorden (Acquisitie->Campagnes + Secundaire dimensie->Advertentie-content of Zoekopdracht)

Niet vergeten:

Kom jij er een beetje uit met je UTM-tags?

Laat het me weten door een comment te plaatsen onderaan de pagina. Ik lees elke comment en probeer altijd te reageren.

Jelle de Rijke

ps: klik hier om te lezen hoe DARK TRAFFIC je marketing om zeep helpt…

 

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments