Hoe elke seconde telt als het om laadtijd gaat

Vandaag gaan we het hebben over:

  • Hoe een langzame website je een slechte naam bezorgt
  • Hoe bijna de helft van de bezoekers zegt weg te klikken als het te lang duurt
  • Hoe elke seconde extra laadtijd je direct conversie kost

 

Een van de onderdelen van onze website scan is een oordeel over de snelheid van de site. En dat is niet zonder reden. De snelheid van je website levert een essentiële bijdrage aan je online succes.

 

Sinds Google al in 2010 liet weten dat de snelheid van een website een belangrijke is voor je positie in de zoekresultaten, zijn veel internet marketeers geobsedeerd door snelheid. Elke seconde laadtijd wordt onder de loep genomen en er wordt geschaafd totdat alleen de aller snelste versie van de pagina overblijft. Is dat terecht kun je je afvragen? Jazeker, dat is het want onderzoek wijst uit dat:

Met elke seconde meer laadtijd verlies je 11% van je pageviews en 7% conversie.

Laat die even bezinken…..

 

Alle tijd en aandacht die je hebt gegeven aan het maken van je landingspagina is voor niets geweest, want die ene seconde (als het daarbij blijft) helpt het allemaal om zeep. 11% minder bezoekers op de pagina, en van wie er wel komt is de conversie 7% lager. Hoeveel dat kost is eenvoudig te berekenen, dus dat zal ik hier niet doen.

 

En in het bovenstaande voorbeeld, gaat het alleen nog maar om de kale cijfers. Als je de snelheid weer onder controle hebt, trekken die wel weer bij.

 

Wat gevaarlijker is, is dat uit verder onderzoek is gebleken dat:

 

79% van website bezoekers die ontevreden zijn over de snelheid van de site zijn minder geneigd een herhaalaankoop te doen, en bijna de helft van deze mensen vertelt hun vrienden over de slechte ervaring.

 

Het effect hiervan is veel kwalijker! Ten eerste is het veel makkelijker om een herhaalaankoop te bewerkstelligen dan een nieuwe klant te werven, ten tweede zegt een belangrijk deel van deze mensen hun slechte ervaringen te delen met vrienden (met dezelfde interesses).

 

Je verliest dus én bestaande klanten, én je loopt imagoschade op bij misschien wel de belangrijkste groep prospects die je hebt. :-((

 

Nog eentje dan, en dan hou ik op met al dit slechte nieuws.

47% van bezoekers verwacht dat een pagina in minder dan 2 seconden laadt en zullen je site wegklikken als ze langer dan 3 seconden moeten wachten.

 

Daarbij weten we ook uit onderzoek van 2015 dat 17% van webpagina’s bij een eerste bezoek minder dan 4 seconden bekeken wordt.

 

Dus bijna een 5de van je nieuwe bezoekers is na 4 seconden al weg, en als je laadtijd dan ook nog 2 seconden duurt, heb je misschien maar 2 seconden de tijd om hun aandacht te grijpen.

 

 

Ik wil snelheid! Meer snelheid!

Is er dan ook nog goed nieuws? Jawel hoor, althans, redelijk goed. Het eerste goede nieuws is dat er vele manieren zijn om goed inzicht te krijgen in hoe snel je pagina is, en waar er tijd verloren gaat.

 

Een goede tool, die wij veel gebruiken, is bijvoorbeeld Pingdom. Met dit verkregen inzicht kun je al een heleboel zelf aanpakken, dus dat is ook goed nieuws.

 

Het iets minder goede nieuws is dat er geen “silver bullet” is die al je problemen oplost. Je zult er continu op moeten letten, en aan moeten werken de snelheid van je website, en in elk geval je landingspagina’s, zo optimaal mogelijk te houden.

 

Nog een laatste lichtpuntje dan. Zijn er mensen die je daarbij kunnen helpen? Jazeker! Wij zijn al jaren bezig website te optimaliseren voor snelheid en conversie. We helpen je graag met jouw website te veranderen in een leadgenererend snelheidsmonster! Bel of mail, we staan voor je klaar!

Tot slot

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande, laat het ons dan weten. We zijn altijd blij met de feedback die we ontvangen. Dat helpt ons weer content nog beter te maken!

 

De volgende keer gaan we het hebben over content. En wel over:

  • waarom content zo belangrijk is
  • welke content je op je website moet hebben
  • hoe je aan goede onderwerpen komt om over te schrijven

 

Tot de volgende keer!

 

PS: meer info over hoe slecht langzame sites zijn voor je omzet vind je hier.
PPS: kom snel in actie, hoe langer je wacht hoe meer schade je oploopt, bel ons 020 658 6396

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments