Gratis meer bezoekers op je website dankzij deze slimme truc

Natuurlijk wil je gratis meer bezoekers op je website, dat wil iedereen! Daarom leg ik je in deze post een slimme truc uit om gratis meer bezoek te trekken. Laten we beginnen bij het begin: waar komen die website-bezoekers eigenlijk vandaan? Een overzicht van verschillende bronnen: (In Google Analytics noem je dit trouwens ‘bron/medium’ of ‘sources/medium’.):

source/medium website bezoekers

Een Source / Medium overzicht in Google Analytics

  • Organisch (via zoekmachines als Google/Bing/etc)
  • Cost Per Click (betaald verkeer zoals Adwords/Facebook advertenties)
  • Social (verwijzen naar je site met social media posts)
  • Verwijzing (andere websites die naar jou verwijzen)
  • Geen/direct (mensen die je website in de adresbalk invoeren)
  • Email (bezoek vanuit nieuwsbrieven/mailings)

Het probleem met Google en Facebook

Nu je weet waar je bezoekers vandaan komen, zijn we steeds dichter bij de oplossing. Er wordt al snel geroepen dat je je website moet optimaliseren voor zoekmachines en dat je moet gaan adverteren met Adwords en Facebook. Dat brengt echter ook risico’s met zich mee:

Een poosje geleden stond opeens het hele internet op z’n kop: Google ging rigoureuze veranderingen aanbrengen aan hun zoekmachines en Adwords advertentie-platform. Ook was er veel te doen rondom aanpassingen aan de manier waarop Facebook-advertenties werken. Tijdens dit soort veranderingen wacht de markt in spanning af wat de gevolgen van dit soort wijzigingen zijn.

Bedrijven die in grote mate leunen op partijen als Google of Facebook lopen in dit soort situaties het risico dat de aankomende veranderingen een negatieve impact hebben op hun business:

  • minder verkeer doordat ze slechter scoren op Google
  • hogere advertentie uitgaven door gewijzigde Cost per Click

Het probleem is de hoge afhankelijkheid van grote instanties als Google en Facebook. Liever neem je het heft in eigen handen!

We Gotta Take The Power Back

Deze knul neemt het heft in eigen handen

De kracht van terugkerende bezoekers

Contently.com schat in dat het minstens 5 keer meer kost om een nieuwe klant te werven dan een bestaande klant iets te verkopen. Wanneer je geld spendeert om een bezoeker naar je website te trekken (bijvoorbeeld met Adwords) is het zonde als deze persoon heel even je website bekijkt en dan weer weg gaat.

Dit probleem lossen we op door een band op te bouwen met onze bezoekers middels email-marketing.

De slimme truc: krijg gratis meer bezoekers op je website met email-marketing

De gedachte is simpel. Een nieuwe bezoeker:gratis meer bezoekers op je website met email-marketing

  1. Komt op je website (via een van de eerder genoemde bronnen) en kijkt even rond
  2. Je hebt een inschrijfformulier op je website die de aandacht trekt van je bezoeker (bijvoorbeeld een gratis eBook). De bezoeker schrijft zich in op je mailinglijst
  3. Je hebt een reeks interessante emails gemaakt die jouw nieuwe inschrijver aanzetten tot het opnieuw bezoeken van jouw website via links in de emails
  4. Jij hebt gratis meer bezoekers op je website

Nu is email-marketing op zich niets nieuws, maar ik merk dat het vaak over het hoofd wordt gezien als een bron van bezoekers op je website. Dat vind ik zonde, want het kan een hele goede gratis bron van verkeer zijn. Zo goed zelfs dat sommige bedrijven meer dan 40% van de bezoekers als bron de email-nieuwsbrief hebben!

In tegenstelling tot bezoekers via Google of Facebook heb je meer controle over deze bron. Het is jouw mailinglijst: jij kiest of en wanneer je een bericht stuurt met een link naar je website en je bepaalt zelf de inhoud van je berichten.

Wil jij starten met gratis email-marketing? Dan raad ik je aan om te beginnen met een gratis account van Mailchimp. Klik hier om een gratis account aan te maken.

Ben jij al actief met email-marketing? Wat zijn jouw ervaringen? Of ben je juist nog niet gestart, wat houdt je tegen?

Laat het me weten door een comment te plaatsen onderaan de pagina. Ik lees elke comment en probeer altijd te reageren.

Jelle de Rijke

ps: klik hier om te lezen over ondernemer Fred’s struggle met zijn nieuwsbrief 

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments