Features vs benefits: het verschil tussen een doodsaaie en interessante landingspagina

Wat bedoel ik met features vs benefits ? Een goede landingspagina is een pagina die bezoekers converteert tot leads (of klanten) door een relevant aanbod te geven. Maar voordat deze conversie kan plaatsvinden zul je de bezoeker moeten omzetten tot een lezer.

Nu leest iemand die je website bezoekt, niet per se je teksten. Je moet deze bezoeker eerst overtuigen dat het de moeite waard is om je teksten te lezen. Het is aan jou om de lezer te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst. Dit doe je onder andere met sterke call to actions.

Het is dus extreem belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Anders gaat die bezoeker gewoon weer weg. Kan je nog zo’n mooie uitleg en een fantastisch product hebben; dat krijgt die bezoeker dus nooit te zien! = weggegooid geld, uitgegeven aan reclame, adwords en andere advertenties.

Een goede eerste indruk maak je natuurlijk door een aantrekkelijk ontwerp, maar nog veel meer door interessante teksten te schrijven. In dit artikel ga ik in op het verschil tussen features en benefits: een belangrijk onderwerp dat je moet beheersen om je teksten aantrekkelijker te maken.

Hoe het vooral niet moet (gaap)

Laat me je eerst een voorbeeld geven hoe je vooral niet de aandacht moet trekken (en toch doen de meeste bedrijven het op deze manier!):

Kun je de laatste keer herinneren dat je op zoek was naar een nieuwe computer, telefoon of auto?

Om er vervolgens achter te komen dat je eigenlijk helemaal niet begrijpt wat de beschrijving je nou verteld? Bijvoorbeeld:

  • Deze telefoon heeft een quad-core processor en 64GB geheugen
  • Deze computer heeft een processor die draait op 4ghz met 4 cores en hyper-threading, een SSD en 8GB dual-channel geheugen
  • Deze auto heeft wel 400pk dankzij de v8 met variabele nokkenas timing
features vs benefits

Booooooooooring!

Features: een goed begin, maar niet het einde!

Bovengenoemde voorbeelden vertellen de features, of functies van de producten. Andere veelgebruikte features zijn bijvoorbeeld:

  • We hebben 40 jaar ervaring
  • We zijn open van 09:00 tot 22:00 uur
  • Deze shake heeft 20 gram proteïne en 200 calorieën
  • We hebben een team van gemotiveerde medewerkers
  • Wij maken je site SEO

Nu is het echt enorm nuttig om precies te weten welke functionaliteiten en eigenschappen jouw eigen product of dienst heeft, maar het is nog niet direct geschikt om jouw bezoeker te overtuigen om te converteren tot lead of klant.

Laten we eerst eens alle eigenschappen en functionaliteiten van jouw product of dienst uitschrijven. Zorg er altijd voor dat je zoveel mogelijk features uitschrijft voordat je begint aan jouw landingspagina.

Op deze manier hoef je niet steeds op het juiste idee te komen, je werkt gewoon vanuit wat je al hebt: je lijst met eigenschappen en features. Doe dit gewoon lekker op papier, dat werkt uitstekend! (ik doe al mijn schetswerk op papier). Schrijf zelfs de meest pietluttige features op, veel meer dan je denkt nodig te hebben.

Wanneer je nog maar een paar regels aan features hebt uitgeschreven, zet dan stug door en denk dan wat harder na over je product of dienst. Je bent ongetwijfeld wat vergeten.

Zelfs een lepel heeft veel eigenschappen (puur ter illustratie):

verschil tussen features en benefits

features vs benefits : zelfs een lepel heeft features en benefits

  • De lepel is gemaakt van 80% zuiver zilver
  • De lepel is 40 jaar oud
  • De lepel heeft een afgevlakt handvat aan het einde
  • Het zilver van de lepel heeft een bruine aanslag
  • Het formaat van de lepel is een theelepel
  • De lepel is 10cm lang
  • De lepel is gemaakt in Italië
  • De lepel is ontworpen in Frankrijk
  • De lepel heeft een bolle uitstulping vlak voor de schep
  • De lepel weegt 150 gram
  • De lepel is €0,21 per gram waard in zilver
  • De lepel is buigbaar
  • De lepel is in bezit door de 4e eigenaar

Zo zie je: je kunt zelfs over een lepel zo een kantje eigenschappen schrijven. Let wel op: het is ontzettend belangrijk dat je alleen maar eigenschappen en features opschrijft die werkelijk waar zijn en die je kunt hardmaken. Je moet geen dingen op je pagina’s plaatsen die niet waar zijn, dat kan enorm tegen je werken!

Als het goed is schrijf je zo een paar kantjes vol features over jouw product of dienst. Deze informatie is ontzettend handig om te gebruiken bij het schrijven van interessante teksten voor jouw landingspagina’s, dus bewaar het goed.

Tijd voor de volgende stap:

Benefits: de menselijke vertaling van een feature

Een feature op zichzelf doet een bezoeker niet zoveel. Je moet er vanuit gaan dat een bezoeker zich altijd afvraagt: “What’s in it for me?”.

Wat schiet ik ermee op, wat biedt het mij voor voordelen?

Voor een goede landingspagina wil je de features voor de bezoeker vertalen in benefits. Om features vs benefits beter te begrijpen wil ik je een reclamevideo laten zien:

BMW M5 ‘Landspeed’ TV commercial from Clare McNally on Vimeo.

Nu zou je over de auto in deze video kunnen zeggen:

  • Deze auto heeft 400pk dankzij de 4.9 liter v8 met variabele nokkenas timing

Maar de copywriter van deze reclame heeft gekozen voor:

  • The fastest saloon car on the planet

Dat noem ik nou een duidelijk voorbeeld van features vs benefits! Saaie technische eigenschappen zijn vertaald in een spannende benefit!

Zo maak je van jouw features benefits

Gelukkig heb je al een lijst met alle features, die lijst gaan we vertalen. Dit kan wat moeilijker zijn dan het opschrijven van je features: hier heb je een beetje fantasie voor nodig. Ter illustratie laat ik je zien hoe je de eigenschappen van een telefoon, computer en auto kunt vertalen in een benefit:

  • Deze telefoon heeft een quad-core processor en 64GB geheugen

Vertaling:

  • Met deze telefoon heb je meer dan 10.000 foto’s in je broekzak en stream je probleemloos je favoriete Netflix series in HD.

 

  • “Deze computer heeft een processor die draait op 4ghz met 4 cores en hyper-threading, een SSD en 8GB dual-channel geheugen.”

Vertaling:

  • Deze computer start zo snel op dat je nooit meer koffie hoeft te halen als je je computer aanzet: start op binnen 20 seconden en raakt niet van de leg wanneer je meerdere programma’s tegelijk open houdt.

 

  • Deze auto heeft wel 400pk dankzij de v8 met variabele nokkenas timing

Vertaling:

  • Snelste gezinsauto op deze planeet. (Hé, dit was in het jaar 2000, toen was 400pk nog echt heel veel).

Features vs benefits: what’s in it for me?

Ga je een landingspagina maken? Verveel je lezer dan niet!

Dit voorkom je door niet simpelweg wat producteigenschappen tegen de lezer aan te gooien, dat is niet alleen saai, maar spreekt bovendien geen emoties aan! (meer over emoties aanspreken en opwekken in een volgende post).

Om de teksten van je (landings) pagina interessanter te maken moet je duidelijk antwoord zien te geven op de brandende vraag: what’s in it for me?

Wat je wel kunt doen is je features vertalen in benefits:

  1. Schrijf (al) je features uit
  2. Vertaal deze features op een creatieve manier in benefits
  3. Verwerk deze benefits in je headline, intro en rest van je pagina

Heb je vragen over features vs benefits, het maken van landingspagina’s of over het schrijven van teksten? Brand los!

Jelle de Rijke

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments