De goedkoopste manier om nieuwe klanten te werven

Vandaag gaan we het hebben over de goedkoopste manier om nieuwe klanten te werven: e-mail!
Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Kantoorpersoneel ruim 6 uur per dag besteedt aan e-mail? (zowel op het werk als thuis)
  • De tijd die mensen besteden aan het lezen van een e-mail toeneemt? (In tegenstelling tot de tijd die mensen aan een webpagina besteden)
  • De gemiddeld millennial zo verslaafd is aan e-mail dat ze niet eens naar de WC kan gaan zonder e-mail te checken?
  • De meeste e-mail op mobiel wordt gelezen?

 

Uit al deze cijfers blijkt wel dat e-mail, hoewel oud, nog springlevend is!

 

In 1978 al stuurde ene Gary Thuerk de allereerste marketing e-mail aan 400 mensen om de computers van DEC aan te prijzen. Dit resulteerde in een totale orderwaarde van ruim $13m, equivalent aan een kleine $80m vandaag de dag. Niet slecht voor 1 e-mail! Deze mail wordt overigens ook beschouwd als de allereerste SPAM mail ;-).

 

In onze vorige post schreven we over het belang van content op je website. Je moet e-mail in dat kader zien als een verlengstuk van je website, en wel een met een zeer hoge aandachtswaarde.

 

Betekent dat dan dat ik als een gek moet gaan e-mailen?

 

Nee, en ook ja 😉 Zo lang je mails relevant zijn voor je abonnee en waarde toevoegt aan zijn dagelijks bestaan/werk mag je er zoveel sturen als je wilt. En weet wel, uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat de hoofdreden dat mensen zich afmelden voor een mailinglijst is dat ze gewoon te veel mails krijgen op een dag. Rond de helft van de ondervraagden uit het dit onderzoek gaf ook aan dat zij het liefst 1x per week een mail ontvangen van een bedrijf.  

 

Naast te veel mail gaven respondenten ook aan dat gebrek aan relevantie van de mails voor hen een reden was zich af te melden.

 

Wat maakt e-mail zo’n sterk verkoopkanaal?

Naast de hierboven geschetste hoge aandachtswaarde van e-mail is het ook een medium dat jij als aanbieder volledig zelf in de hand hebt. Jij controleert de boodschap die je ontvangers voor ogen krijgen, en het moment waarop (ongeveer) ze die te zien krijgen.

 

Je bent dus niet afhankelijk van de vindbaarheid van je pagina, of een aandachtsspanne van maar 4 seconden. Daarbij heb je al een relatie met jouw abonnees. Ze zijn tenslotte op je mailinglijst gekomen. Vandaar dat het ook zo belangrijk is dat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst.

 

Hoe zorg ik voor nieuwe abonnees?

KissMetrics schreef daar een mooie blogpost over die het lezen zeker waard is. Let wel, met de nieuwe AVG/GDPR wetgeving die sinds 25 mei 2018 van kracht is, zijn de regels wel iets veranderd. Je zult duidelijk moeten maken aan je aanstaande abonnee dat hij een nieuwsbrief/mailing van je gaat ontvangen.

 

Vaak wordt er te licht gedacht over de waarde van het e-mail kanaal, en dat is zonde. Je e-mail kanaal is misschien nog wel belangrijker dan je webkanaal als het om verkoop gaat. Zelfs als je een webshop hebt, zorgt e-mail ervoor dat je steeds weer even postief in de gedachten van je klanten bent. En dat zorgt ervoor dat mensen engaged blijven en eerder een (herhaal)aankoop zullen doen. Doe je nog niet aan e-mail marketing, dan laat je een hoop kansen liggen! Voor ons blog schreef collega Jelle er ook een mooi artikel over. Dat vind je hier.

 

Leuk om te weten

Nog een laatste interessant feitje: uit onderzoek van e-mail verslaving onder millennials blijkt dat ze zich zeer bewust zijn van deze verslaving en de impact daarvan op een gezonde levensbalans. Rond de 40% van hen gaf aan “actief een e-mail detox gedaan te hebben”, en 97% daarvan hield dat niet meer dan 5 dagen vol.

 

Met andere woorden, e-mail kan je belangrijkste online kanaal zijn, dus haal er alles uit wat er in zit! Meer weten over hoe, we staan natuurlijk voor je klaar!

 

Tot slot

 

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande, laat het ons dan weten. We zijn altijd blij met de feedback die we ontvangen. Dat helpt ons weer deze posts nog beter te maken!

 

De volgende keer gaan we het hebben over CTAs, oftewel Call To Actions. We bespreken:

  • Het belang van CTA’s
  • CTA’s en hun context
  • Het gebruik van Power Words

 

Tot dan!

 

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments