De belangrijkste afkorting in growth marketing

Je hebt ze vast wel eens gehoord, termen als BANT, ADIA, CPC, CTA, CTR, GA en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ze maken allemaal onderdeel uit van het mystiek marketing lingo. Want net zoals elke discipline heeft ook online marketing een vocabulaire dat alleen de insiders kennen. Een term die je echter veel te weinig hoort, is gek genoeg de belangrijkste afkorting in growth marketing:

JFDI

Ik leerde hem toen ik in een vorig leven programma’s managede voor een internationale Telco in Düsseldorf. In deze hectische omgeving waar elke dag weer nieuwe verrassingen bracht, was JDFI soms een verademing. Als iedereen weer eens over hetzelfde kleine stukje gras zijn plasje moest doen, en je soms tot aan je nek in de bullsh%t stond, werkte het als een toverwoord om alles weer in gang te krijgen: “Just F@cking Do It!”

 

Groeien = Mindset – Ego x JFDI

Belangrijkste afkorting in marketing JFDIBelangrijkste afkorting in marketing JFDINatuurlijk zijn al die andere afko’s ook belangrijk. En soms is het heerlijk om met vakgenoten te O-H’en en er zoveel mogelijk te gebruiken. En als je werkelijk wilt groeien zul je wel aan de slag moeten. De bovenstaande formule geeft het eenvoudig weer. Alleen met de wil om te groeien ben je er nog niet, zelfs al heb je je ego overboord gezet. Als je niet in beweging komt blijft het hangen in oeverloos gefilosofeer (zoveel mogelijkheden voor een andere term, maar goed, laat ik het netjes houden).

belangrijkste term in growth marketingbelangrijkste afkorting in marketingLaatst ook weer, ik zat aan de koffie met een prospect die graag zijn omzet wil helpen via het online kanaal. Goed idee natuurlijk! En waar hij graag mee wilde beginnen, mind you, we zijn al een half jaar in gesprek, was een strategische sessie waarin we met alle betrokkenen via out-of-the-box thinking gingen bepalen wat een mogelijke richting zou kunnen zijn voor de online marketing…. En we hebben het hier niet over een corporate, want daar gelden vaak weer andere regels (zeggen ze). Nee, we hebben het over een klein bedrijf dat in staat zou moeten zijn snel in beweging te komen. Zonde! In de tijd dat het gaat kosten om deze sessie te plannen kun je met gemak belangrijke verbeteringen aan de website doorvoeren, je marketing automation en dashboarding inrichten en je eerste campagne live hebben. En prima om dan een sessie te doen om te kijken naar de eerste resultaten en hoe die nog beter te maken.

 

Wegwerpmaatschappij

Ik kan me soms enorm ergeren aan de wegwerpcultuur waarin wij tegenwoordig leven. Niets is meer gemaakt voor de eeuwigheid, als iets stuk is valt het bijna niet meer te repareren enz. En waar het groei aangaat, kun je hier wel je voordeel mee doen. Want ook je marketing strategie is niet gebouwd voor de eeuwigheid. Is hij stuk, gaat ie in het ronde archief en pak je een nieuw bierviltje. Werkt je campagne niet, doe een andere. Converteert je landingspagina niet, bouw hem om. Het enige dat je tegenhoudt zit in je hoofd, perfectionisme. En laten we eerlijk zijn, we schrijven geen wetteksten die maar voor een uitleg vatbaar moeten zijn. Hoewel de aanstaande GDPR daarvan ook geen lichtend voorbeeld is, maar goed, dat is weer een ander verhaal.

 

Wil je meer van dit soort artikelen in je mailbox? Schrijf je gratis in:

 

Bewegen is gezond

Net als dat je lichaam in verval raakt als je maar op de bank blijft zitten, zal ook je marketing wegkwijnen als je niet in beweging komt. Van bewegen ga je groeien. “Maar waarheen?” hoor ik je vertwijfeld roepen. Maakt niet uit! Dat is het mooie, van elke beweging leer je iets. Alles wat je leert maakt je sterker en versnelt uiteindelijke je groei. Dus:

Get up and Just F@cking Do It!

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments