Content, het hart van je website

Vandaag gaan we het hebben over:

  • waarom content zo belangrijk is
  • welke content je op je website moet hebben
  • hoe je aan goede onderwerpen komt om over te schrijven

 

Waarom is content zo belangrijk

“Content is king!” Is een beroemde uitspraak van Bill Gates. En dat deed hij niet zomaar. Van oudsher weten we dat de beschikbaarheid van content essentieel is voor het succes van een kanaal of medium. In het geval van video bijvoorbeeld is lang geleden VHS uitgegroeid tot de standaard ten koste van de kwalitatief betere Betamax en Video 2000, omdat er veel meer content voor beschikbaar was die mensen wilden consumeren.

De tijden zijn ondertussen echter veranderd, net als de manier waarop we marketing bedrijven. Tegenwoordig doen we aan contentmarketing. En wat is precies contentmarketing? Het Content Marketing Institute heeft een aantal jaar geleden eens een rondje langs de velden gedaan en een verschillende definities opgehaald van wat mensen onder contentmarketing verstaan. De officiële definitie is:

Content marketing is the marketing and business process for creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.

Vrij vertaald: het maken en verspreiden van waardevolle content aan een afgebakend publiek (jouw prospects) met het doel deze groep aan te zetten tot omzet-verhogende actie. 

Uit hetzelfde onderzoek kwam ook een elevatorpitch van contentmarketing naar boven die ik zelf wel leuk vond:

Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content Marketing is showing the world that you are one.

Voor het hele artikel klik hier.

 

Nog een laatste dan die goed het verschil aangeeft tussen traditionele en contentmarketing.

Traditional marketing talks at people. Content marketing talks with them. (Doug Kessler, Creative Director and Co-Founder at Velocity Partners)

Met je content ga je dus “in gesprek” met je bezoeker. Je begint al met het smeden van een relatie voordat je elkaar ooit ontmoet hebt. 

 

Waarom is dat zo belangrijk? Nou, de meeste mensen willen zich eerst informeren over een product of dienst voordat ze tot een aanschaf overgaan. En dat doen ze online. Ze gaan op zoek naar content die ze daarbij helpt, en leggen daarbij een klantreis af bestaande uit 3 fases:

 

  1. Oriëntatie
  2. Afweging
  3. Beslissing

 

Pas in die laatste fase willen ze in (direct) contact komen met leveranciers, en zullen ze je bellen of mailen.

 

Met andere woorden, ⅔ van de klantreis is al afgelegd voordat men contact met je wil. Als ze al contact met je willen. Want als ze je online niet gevonden hebben, weten ze niet van je bestaan.

 

Wil je in die laatste fase bij je prospect op de kaart staan, zul je dus iets moeten doen in de eerste 2 fases, en wel, helpen!

What helps people, helps business: Leo Burnett

Of je nou een product of een dienst verkoopt, er is al veel waarbij je jouw aanstaande klant kunt helpen voordat hij jouw product of dienst afneemt. En dat doe je met content in allerlei vormen. Blog-artikelen, e-books, video, social posts, de vorm maakt niet uit, als de inhoud maar goed is. En dat hoeft helemaal niet allemaal content te zijn die je zelf gemaakt hebt. Ook waardevolle content van anderen is essentieel. Die kun je bijvoorbeeld delen via je social media kanalen. 

 

Waarover moet ik dan schrijven?

Je zult echter zeker ook zelf content moeten produceren. Want met eigen content bouw je een relatie op die mensen vertrouwen geeft in jouw product of dienst, en die vertrouwensrelatie zorgt ervoor dat mensen bij je kopen.  

Wat wij altijd aanraden is vragen te verzamelen die je van klant hebt gekregen. Laat elke medewerker die contact heeft met klanten, of prospects, ten minste 3 vragen opschrijven die zij van een klant/prospect gekregen hebben. Dat geeft je zo 20 onderwerpen waar je iets over kunt schrijven. En daarnaast levert het je misschien wel hele nieuwe inzichten op over wat er nog beter kan aan je product of dienst ;-).

 

Met content wordt je gevonden

Een verder belangrijk effect van contentmarketing is de vindbaarheid en autoriteit van jouw website, en dus jouw bedrijf. Hoe meer waardevolle content je aanbiedt op je site, hoe sterker je SEO magneet wordt, oftewel je aantrekkingskracht voor bezoekers. Je komt dus langzaam steeds hoger in de zoekresultaten te staan.

En “langzaam” is wel een belangrijk woord als het om contentmarketing gaat. Je moet echt een lange adem hebben, lees veel tijd investeren, voordat het effect meetbaar wordt. Heb je haast, zet dan in op AdWords om het bezoek naar je site te stimuleren.

“Maar AdWords kost geld” hoor ik je denken. Klopt! En contentmarketing is ook allerminst gratis, of je er nu zelf de tijd aan besteedt of dat je het inkoopt. Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen de twee.

 

Tot slot

 

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande, laat het ons dan weten. We zijn altijd blij met de feedback die we ontvangen. Dat helpt ons weer deze posts nog beter te maken!

 

De volgende keer gaan we het hebben over je e-mail. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Kantoorpersoneel ruim 6 uur per dag besteedt aan e-mail? (zowel op het werk als thuis)
  • De tijd die mensen besteden aan het lezen van een e-mail toeneemt? (In tegenstelling tot de tijd die mensen aan een webpagina besteden)
  • De gemiddeld millennial zo verslaafd is aan e-mail dat ze niet eens naar de WC kan gaan zonder e-mail te checken?

Verbazend heh?! Tot de volgende keer!

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments